søndag 21. mars 2010

Norsk bloginnlegg 21 mars

Ok... Har funnet ut at det er bare kødd å gidde å skrive på engelsk. Jeg har ingen utlendinger som leser bloggen uansett. Tanken bak var iallefall det er absolutt flere som forstår engelsk enn norsk i denne globaliserte verden, noe som gir mulighet for potensielt flere lesere. Dette er mer en blog for min venn Jakob, min bror Kristian og de 0-3 anonyme som er på vakt og følger med på hva Geir finner på.

Jeg vil først fortelle om igår-dagens hendelser. Min bror Sindre ringte til meg og fortalte meg han hadde laget en film om familien som han ville sende til meg. Den var på omtrent 1.1 Giga Byte (skulle vare i 40 minutter) og han lurte på hvordan han skulle sende den til meg, siden han mente den var litt stor for å sendes på mail. Jeg foreslo for han at han kunne bruke yousendit eller megaupload. Filen var litt for stor for megaupload, så jeg kom med et annet forslag. Han lastet ned Opera nettleser og registrerte seg som operaunite bruker,og han la ut filen på filedeling.

Selvfølgelig hadde han bedt min bror Kristian også komme på nett. Sindre hadde en linje som hadde omtrent 100 kilobyte opplastingshastighet. En fil på 1.1 GB, 100 kb hastighet delt på to (meg, Kristian), ville tatt for lang tid å få tak i, så jeg lot Kristian laste ned først. Etterpå var det min tur. Kristian har omtrent 200-600 kb opplastingshastighet, altså det gikk fortere.

Sindre insisterte så på omstendighetene man skulle se filmen. Det skulle være på stor TV skjerm. Ledningen for å få video fra pc til tv, fant jeg ikke. Jeg måtte derfor ta den omveien at jeg måtte finne en brukt rw- dvd disk og slette innholdet på den for å brenne videoen på disken. Alt dette tok en del tid og Sindre maste en hel del. Midt under prosessen for å lage dvd, bestemte jeg meg for at det ble for mye mas: vi skulle se videoen på min bærbare pc. Ikke noe tv med avanserte høyttalere. Sindre skulle også ha et web kamera til å overvåke oss mens vi så filmen. Dette var sent på kvelden.

Videoen omhandlet tydeligvis vår oppvekst. Morsomme ting vi brødre sa som barn, sommerferier og lignende som hadde blitt tatt på film. Etter 32 minutt stoppet filmen. Den skulle jo vare i 40 min. Videofilen var bare på 900 mb, ikke 1.1 gb. Noe galt hadde skjedd med den filen jeg hadde fått fra Kristian, og det ville tatt 40 minutt å laste ned på nytt. Sindre insisterte på at vi skulle laste det ned på nytt, for det var viktig å få med seg slutten. Han ombestemte seg rett etter og ba meg laste ned en fil på 100 mb (5 minutter video) som var hovedpoenget i hele filmen. Dette kunne vi ikke ta i morgen selv om var trøtt. Jeg begynte å spørre meg selv hvordan ett menneske kan gå så tom for tålmodighet over en video.

Det skulle vise seg ganske fort hva som var hele greia. Sindre hadde nemlig gjort et magisk triks som vil endre statusen på alle familiemedlemmer. Videoen forklarte at i oktober så blir Geir en onkel, og min far, ja han blir bestefar. For å klargjøre: I magen til Lisa vokser en liten krabat, som Sindre blir far til. Jeg oppfattet og deretter sovnet jeg.

I dag...

Der det flott vær og sol ute. Snø smelter på asfalt. Dagen i dag er en sånn dag hvor man går litt rundt i nabolaget og hører på fugler som kviter.



Hva var det som skjedde i går igjen? Sindre hadde forplantet seg? Var det bare noe noe jeg drømte? Nei, jeg tror ikke det.




Åja, nå skjønner jeg hva som var greia. Han ville vise en video om som tok for seg sin oppvekst først, slik at det kommer fram at han har hatt en god oppvekst med gode foreldre. Han vil vise at han er klar for de utfordringer som ligger foran han, kanskje han tenker å være en like god far som han selv har hatt.





Jeg undrer meg hva fremtiden vil gi oss alle...

6 kommentarer:

  1. Jeg synes Geir og skal gjøre magisk triks en gang.

    SvarSlett
  2. Teknologi gudene var ikke på Sindres side den dagen. Papa Sindre, onkel geir, onkel krille og tante marie, det er nesten som en konstant har forandret seg i en matematisk formel.

    SvarSlett
  3. Jeg kan leve med en matematisk onkel skjebne, hvis det er det som har skjedd.

    SvarSlett
  4. Like greit at du skriver på norsk ja.. Hvis det er spesielt interesserte kan de jo bare laste bruke google sin oversetter, og sim salabim så er det på engelsk..

    SvarSlett
  5. hehe, bra at du bynnt å skriv på norsk. bli litt mer arti å les. bi arti å bli onkel :D

    SvarSlett
  6. Sindre med unge... 6,800,000,000 mennesker + 1

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...