lørdag 24. november 2012

Uke 47: Vurdering av kunst, maya kalenderen

Uken generelt
Ukens siste seminar for høsten gikk på mandagen. Hjernen min føles som den har nok å bearbeide av kunnskap for øyeblikket, samtidig som jeg egentlig tenker jeg burde få bedre oversikt. På kvelden ser jeg kanskje en episode stargate-sg1 på min laptop. Jeg hadde tidligere sett stargate atlantis, som varte i 5 sesonger, og som jeg mente hadde en ganske god kvalitet. Jeg likte ikke så godt stargate universe.

Sg1 synes jeg er bedre enn universe, men ikke så bra som atlantis. Det er ganske stor forskjell på kvaliteten fra episode til episode, der noen episoder er svært godt skrevet, mens andre er kjedelige. Jeg synes sg-1 fremstiller karakterer bra: Carter den teknisk orienterte kvinnen, Teal'c den æresfulle og høflige soldaten for sin sivilisasjon som løfter på øyenbrynet og sier "indeed", Jackson den kulturforstående og etisk moralske arkeologen, og MacGyver eller rettere sakt general O' Neill som reagerer på den språklige bablingen til folk.

Jeg vet ikke helt hva som finnes av elektrisk underholdning. Ut fra min smak så er fredagsunderholdningen på nrk med "skravland", "nytt på nytt" og "beat for beat" noe fantasiløst. Men jeg sitter gjerne der sammen med mor og far (og følger ikke med på tv engang) , dersom jeg ikke er hos min bror Kristian i stedet.

Vurdering av kunst
Min venn Jakob sendte meg disse to bildene. 






Jeg syntes det var en fin overraskelse å bli tilsendt noe slikt. Bildet til til venstre viser en forstilling om hvordan jeg ville sett ut dersom jeg var en hybrid mellom menneske og maursluker. Bildet til høyre viser hvordan jeg så ut for omtrent 5 år siden. Og forresten... siden disse bildene ikke stammer direkte fra meg, kan jeg ikke garantere for om det er skadevare og virus i bildene.

Sånn rent teknisk syntes jeg det var noe uvanlig med firkantmønster som skinner gjennom fra tegnearket, eller lerretet. Det kunne vært en ide å bruke akvarell papir. Det tekniske er kanskje ikke det mest viktige her, men selve motivet: hybrid skapningen.

Maurslukere har funnet en ganske interessant matkilde; maur, som blir slukt. Det er altså ingen tvil i hva maurslukeren bedriver dagene til. Jeg undrer meg over til hvilken grad maur kan føle smerte. Antageligvis er det en svært liten smerte for mauren å bli spist, fordi maur-"hjernen" er å særdeles liten. Men hvis maurene kan føle alvorlig smerte, da er jo maurslukeren kjempeslem.

Når det først nevnes om maursluker-kunst, kan jeg nevne at jeg for omtrent 5 år siden lagde maursluker- fat, ostehøvel, maske, keramikkvase, hanske, akvarell og akryl portretter, keramikk figur, trefigur, puslespill og mer. Jeg tror kanskje enkelte i mine omgivelser på den tiden følte seg litt plaget. Uansett tror jeg det er trygt å si at maurslukerens tidsepoke er over.

Maya kalender
21 desember 2012 (mindre enn fire uker til), ender syklusen til den mesoamerikanske langt-tellende kalenderen (også kjent som maya kalenderen). Jeg har lest om en del syke ideer folk har funnet på i den sammenhengen, men planeten Nibiru vil ikke krasje med jorden (engelsk wikipedia link), en geomagnetisk skift vil aldri skje i løpet av en dag (link engelsk), solsystemets innretning til galaksesentrum er ubetydelig (link engelsk), og det er ingen synlige utenomjordiske romskip på vei til jorden (link engelsk).

Jeg synes det er ganske merkelig med folks fantasi om hva som kan skje på denne bestemte dato. Forøvrig  tror jeg at det vil skje mer på nyttårsaften i form av fyrverkeri enn hendelser 21 desember. Tror den dagen vil bli ganske tam og kjedelig, og dagen etter vil folk si: hmm... ingenting spesielt skjedde.

3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Skjefen liker uken blogginnlegg antar jeg...
      Det er isåfall bra.

      Slett
  2. Beklager fraværet fra bloggeknappen.. Utsettelser på utsettelser.. Uansett så er Nils tilbake i gammel form.. Jeg beundrer at du klarer å sitte i en sofa gjennom hele nrks fredagsunderholdning. Kudos t bloggskaper..Jeg foreslår at vi går sammen om en skikkelig bombe på nyttårsaften, slik at den ikke blir kjedelig.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...