lørdag 20. april 2013

En ulogisk handletur

I morges spurte Nils og Kristian meg om jeg ønsket å bli med på handletur. Det var altså snakk om en handletur til Sverige. Jeg uttrykte først at jeg ikke fant en slik tur for å være interessant, fordi jeg hadde ingenting jeg selv ønsket å kjøpe der. Den forrige handleturen til Sverge var forøvrig ikke så interessant for min del, og jeg husker bare at jeg kjøpte et fat med brusbokser, som jeg senere ikke fikk pantet i Norge (link blogginnlegg februar).

Nils mente at jeg kunne være med grunnet det sosiale. Jeg fant ut at jeg skulle være med i siste øyeblikk, uten at jeg hadde noen spesiell årsak til hvorfor. Likevel hadde jeg det litt i bakhodet at det er i deres interesse å ha meg med grunnet mulighet for å få mer snus og øl over grensen, grunnet min kvoteverdi.

Turen over grensen fra Norge til Sverge gikk knirkefritt uten at vi ble undersøkt at tollere, eller såkalte tullere. Jeg vet forøvrig ikke hvor utbredt sjekk av toll er den veien. Kanskje bloggleser vet.

Jeg tror følgende bilde illustrerer hvordan turen ble litt for min del:


Her er meg med en bærepose med 5 mellanmjölk (mellom-melk 1,5% fett), 1 hushäldsost (ost) og sist men ikke minst 1 vetemjöl (hvetemel). Dette betalte jeg ca 200 kroner for, og jeg tror ikke jeg sparte en eneste krone, ettersom jeg la merke til at prisene gjerne var tilsvarende det i Norge om ikke dyrere. Varer som forøvrig også tar en del plass. Nils og Kristian mente likevel at den osten jeg kjøpte er så god i smaken at turen grunnet osten alene burde utgjøre at jeg er fornøyd med turen.

Jeg kom så hjem og satt meg i den rosa saccosekken i sola med mine anskaffede produkter:



Jeg tror ikke jeg kom hjem med spesielt mange nye ideer. Jeg gjorde meg en tanke om det svenske folk trives i sin tilværelse. Av en eller annen grunn fikk jeg for meg at svaret må være: "Ja, de trives". Det falt meg også inn å tenke at det kunne være interessant å høre på svenske radioprogrammer der de prater sammen og diskuterer ulike tema. Sverge har kanskje en slags versjon av norske p2, som jeg tidligere har lyttet en del til.

17 kommentarer:

  1. Sverige må være det rene paradiset uti fra det store smilet på bloggeir...

    SvarSlett
  2. Et av mine favorittblogginnlegg må jeg si.. Turen gjorde oss rike på opplevelser og billig øl.. Når det gjelder osten du refererer til så hadde jeg ingenting med den å gjøre.. Ser allerede frem til neste tur !

    SvarSlett
  3. Hahahahahaha. For en fantastisk spennende handlepose. Får håpe melken var god.

    SvarSlett
  4. Jeg skrev "hushäldsost", når det skulle stå: "hushållsost". Melken var god.

    SvarSlett
  5. Haha.. Kjempemessig blogg innlegg dette! så det var du som "stjal" den rosa saccosekken fra moen? Lurer forøvrig på hvor mye det er å tjene på disse turene med tanke på utgifter til bensin ol. kansje hvis di går langt over kvoten? uansett ut fra smilene på bildene ser det ut som du trivest ! =)=)

    SvarSlett
  6. 6kr halvlitern og 7kr for ei dåse snus...sparer mange mange tusen

    SvarSlett
  7. 7 kr for en dåse snus? trur det må være snus fra den svarteste svartebørsen.

    SvarSlett
  8. Digger bildet av deg i saccosekken!! Osten er himmelsk og bør absolutt ansees som verdt turen. Bra blogginnlegg. Bilder er alltid bra og gjør innleggene dobbelt så bra.

    SvarSlett
  9. Hjemmelaget snus brage...2.5kg for 400kr

    SvarSlett
  10. KristianSands Raspa Potetflak26. april 2013 kl. 22:34

    Artig innlegg. Må få lagt inn alle svenske varer inn på soundhoud.. Måsta ha litte dænsbænd på tur! Så deilig ut med rosa sakkosækk.

    Hva angår smugling: En svenske kjører over grensa med en sekk på bagasjen. Sykler forbi tollerne uten at de sjekker sekken.
    Neste dag kjørerer han over grensa med en sekk på bagasjebrettet igjen. Sykler forbi tollerne uten at de sjekker. Han sykler over grensa i et halvt år uten at noen sjekker sekken på bagasjebrettet.
    Til slutt klarer ikke tollerne å dy seg og stopper mannen og spør hva han har i sekken.
    Jeg har poteter sier mannen. De sjekker. Og hva er i sekken??????????
    POTETER!!!!!

    Han sykler over grensa i måneder og år. De sjekker i ny og ne, men de finner bare poteter.

    Det viser seg at han gjør det godt likevel. Han har importert sykler :-):-):-):-):-):-):-):-):-):-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ps: dette har skjedd! !! Hehehehehehehehe

      Slett
  11. 11 kommentarer...
    Bare 2 tidligere blogginnlegg har fått flere kommentarer

    SvarSlett
  12. Sykt bra da. Betyr vel at det er et blogginnlegg av klasse =)

    SvarSlett
  13. Ja. D var sinnsykt med kommentarer på dette innlegget. Er det noe som fenger med rosa sakkosekk og svensketur hvor man handler herlig mjölk?

    SvarSlett
  14. Er nok kanskje kommentar-rekord likevel nå.

    SvarSlett
  15. Du er en god forfatter! - Gøy å lese. Men ingenting som slår "wtf" leserinnleggene dine.. når jeg leste de måtte jeg tørke noen tårer...

    +bloggleser spikrer kommentar rekord på Harry Potter Svenske tur.

    SvarSlett
  16. Fremdeles må jeg trekke på smilebåndet av dette blogginnlegget, makaløst !

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...