fredag 30. august 2013

Når bloggeir blir bloggmentor

Min bror Brage kom med et utspill i dag og det lød omtrent slik: "Det er ingenting nytt på geirknappen i dag. Hmmm, kanskje jeg skal lage brageknappens blog." Jeg spurte han om han skulle bruke ordet knapp i selve bloggnavnet og det var han tydeligvis overbevist over.

Jeg fant ut at jeg ville hjelpe Brage med å starte opp bloggen, ettersom dette er en medie kunnskap som var helt nytt for han. Etter hvert som Brage logget seg inn på blogger med sitt passord, tok jeg litt over og skrev ned bloggnavnet brageknappen slik at registrering skulle gå fort.

Brage sa at han ville ha bilde av en brageknapp i tittelen. Jeg søkte opp på tastaturbilde i wikimedia commons, lastet ned og redigerte de i kolourpaint og gimp. Det var Brage som valgte tastaturknapp bildet, men jeg gjorde bilderedigeringen for han, ettersom jeg mistenkte at også gimp ville være ny mediekunnskap for Brage. Videre når vi skulle legge til bakgrunnsfarge for bloggen sa han først at ville ha en orange farge, men ombestemte seg så og sa at den heller skulle være lilla.

Vi avbrøt aktiviteten og tok oss så en liten løpetur på Ranheim sammen med Nils. Men da vi var ferdige og kom hjem, tok det ikke lang tid før Brage satt i gang med å skrive sitt første blogginnlegg. Jeg hjalp han også med å legge til bilde av seg selv og så også over skrivefeil. Egentlig vil jeg tolk denne: "=)" som skrivefeil, men Brage synes den er kos. Omtrent slik så det ut når han blogget.



Da han trykket på publiserknappen og sa seg ferdig, spurte jeg han om han visste hva han skulle gjøre hvis han nå skulle lage et til innlegg. "Ehhh, Nei", sa han, men dette fant han ut av fort. Mitt siste tips var:"ikke glem passordet. Jeg antar at bloggleser ønsker se resultat, og her er den: (Brageknappens blogg, link)

5 kommentarer:

  1. Haha. Nok et flott innlegg =)

    SvarSlett
  2. Meget spanande ! Geirknappen er en dyktig lærer skjønner jeg..

    PS: får ikke kommentert på Brage sin blogg

    SvarSlett
    Svar
    1. Har fikset det. Førstemann å kommentere.

      Slett
  3. Nå er det konkurranse om geirknappens lesere. Din nyetablerte konkurrent virker å ha et fint lilla budskap. Du får håpe at knappelesere følger begge knappebloggene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes vi skal si oss enige i at brageknappen er en morsom blogg. Jeg oppfordrer Brage å ikke gi opp på sin nye blogg.

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...