søndag 25. mai 2014

Vårens første telttur 2014




I bilen advarte jeg Nils at deler av turens innhold kunne bli blogg-materiale, og turens første bilde sier kanskje mer en hundre ord. Alt fra setebelte til hatt kan noteres.


Kristian hadde campet en dag i forveien, med presenning over teltet på grunn av mulig uvær.


Fra nært hold så det slik ut.


Jeg var kjapt ute med å sette opp det jeg trodde var mitt telt...


... men da jeg så tegn til såkalt "sølt varme" på teltet, skjønte jeg at det faktisk var Nils sitt telt jeg hadde satt opp. Dette teltet hadde forøvrig befunnet seg i mitt skap siden forrige telttur. Da jeg meddelte dette til Nils, bestemte vi oss for å byttelåne telt.


Nils sitt første tiltak da han ankom, var å knote med ei snelle. Han fikk hjelp av Roger som også var med på turen.



Nils presterte videre å feste på duppen før han hadde festet snella til fiskestanga.


Mens Nils knotet, hadde Kristian nok en gang fått fisk på kroken.


Det var en liten fisk, men Kristian virket likevel fornøyd.




Hunden Varga begynte tilsynelatende å lure på hva Nils drev med.


Hva er nå dette Nils? Fiskes det med stein? Er det en hel del greiner jeg ser festet på tråden?





Etter hvert ble det synlig at konseptet er agn nederst, så en stein og så noen greiner for å holde det flytende.


Nils og Roger så tilsynelatende ut til å være optimistisk til konseptet.


Det tok ikke så lang tid før Nils Fløystad hadde gjort seg til en ekstra flau flaustad.


Det ble litt bål i stedet. Roger garanterte for at vi var på riktig side av loven når det gjaldt ild i naturen.



På kvelden tok jeg frem noe nytt som jeg ikke tidlige hadde brukt på tur: en soveposedress.


Nils passet på å plassere Rema 1000 poser overalt. Jeg tok etter hvert kvelden. Jeg sov ikke så godt den natten. Da jeg først hadde lagt meg, kom Roger og så at jeg på grunn av soveposedressen kunne ombestemme meg og heller komme ut å være med dem. Det ble også noe oppstyr da Roger forsøkte å snakke til Nils, som 1: hadde drukket litt mye pils, og 2: ikke hadde en soveløsning som Roger var fornøyd med.

Hovedårsaken til lite søvn den natten var likevel grunnet av selve soveposedrakten, som manglet det som jeg anser å være å forvente som viktigste funksjon for en slik oppfinnelse: at den varmer.



Glidelåsen til venstre fot på soveposedressen datt av, og jeg plasserte foten min inn i jakken og nedover jakke-ermet for å forsøke å holde på varmen i den ene foten. Da jeg etter hvert fant ut at soveposedressen rett og slett ikke varmet, gjorde jeg en vurdering om jeg i stedet skulle bruke jakken som teppe over soveposedressen og putte noe annet tøy rundt foten.


Jeg sto etter hvert opp tidlig for å undersøke dressen. Jeg fant ut at den ikke varmet om jeg så hadde den på innsiden av mine klær. Den varmet heller ikke selv om jeg hadde den på yttersiden av mine klær. Dette når klær også inkluderer fleecegenser og ytterjakke. Kanskje det egentlig var en kjølebag. Det var ikke noe info om dette på innsiden av dressen, kun: made in China.


Jeg oppdaget noe annet også da jeg sto opp: teltet som Nils hadde lånt av meg hadde blitt utsatt for såkalt "sølt varme" i løpet av natta.





Jeg satt stort sett og fyrte bål fra klokken 07.00 til 12.30 for å holde varmen. Veden var litt fuktig så det brant ikke så godt, men naturen i form av bål, sviktet i alle fall ikke med å gi varme. I 12-tiden fant jeg ut at jeg skulle snabbe alt som var igjen av baconet til Nils. Det ville bli interessant å se om det ble meg eller hunden Varga som ville bli mistenkeliggjort for forsvinningen av baconet. Varga hadde forresten spist rå fisk dagen før.


Om morgenen lagde Nils seg svidd fiskekake. Han knipset bort det som var mest svidd. Før vi etter hvert dro hadde det kommet en del interessante utsagn. Nils spurte: "Hadde du klart å drukne en elg som del av jakt-teknikk dersom du fikk en milliard norske kroner?". Jeg hadde vanskeligheter med  å forestille meg hvordan noe slikt kunne foregå, da bruk av en spiss gjenstand, eller en slags felle virker betydelig mer fornuftig. Skulle man kanskje hoppe oppå elgen å dra i elgens gevir. Jeg konkluderte med konsept "drukning av elg som del av jakt-teknikk" som heller usannsynlig.

Til å oppsummere vil jeg si at turens store pluss for min del var det selskap jeg hadde av personer rundt meg der jeg befant meg, spesielt grunnet Nils og hans påfunn. Turens store minus var soveposedrakten som jeg nesten kunne tenkt meg å kaste på bålet.

9 kommentarer:

  1. Masse fine bilder og gode historier. Teksten antyder en litt svakere terning enn normalt.

    SvarSlett
  2. IngenStorfiskerNils25. mai 2014 kl. 22:51

    Så det var du som tok baconet ! Ga Varga skylden jeg, arrrrg aaarg.. Ellers trivelig turgjeng som vanlig. Montro hvor neste tur går..Hmm

    PS: Jeg skal fra nå av forsøke å unngå tilsøling av varme..

    SvarSlett
  3. Flott innlegg. Jeg smilte fra øre til øre da jeg leste.

    Når og hvor kjøpte du sovedraken? en viss logikk i at det blir kaldere når man skiller av kroppsdeler. Blir som hansker vs votter. fint at du har fått testet ut så jeg slipper =) hehe

    SvarSlett
  4. Kall underholdning på en søndags kveld. tror du må dra på flere slike turer når du mangler blogginspirasjon.
    Det så ikke ut som det knallværet Kristian forespeilet meg. men skulle likt å blitt med hvis jeg hadde vært frisk.
    Var det noen som fikk større fisk? ble det fiskemåltid? hvordan terningkast gir resten av bloggleserne (krillis og nillis) turen? fornøyd?

    SvarSlett
  5. Kristian har utviklet seg som camper med presenning osv. men jeg kløner til tider med helt grunnleggende ting fortsatt. Om jeg tar med to soveposer neste gang, da bør jeg unngå å fryse. Den mest kvalifiserte bør antageligvis stå for tur planlegging i form av valg av sted.

    Sovedrakten fikk jeg av Kristian, siden den var for liten for han.

    SvarSlett
  6. Hvordan kvalifiserer blogleser seg til telt tur? Er det regler? prosedyrer? Lotto-trekning? Den digitale hverdagen gjør det ekstra utfordrende å møte rå natur mon tro?

    SvarSlett
  7. DontSodomizeNils26. mai 2014 kl. 00:20

    Overall gir jeg turen terningkast 4. Det som trekker ned er hovedsaklig at jeg sovnet sidenav liggeunderlaget og derfor våknet stiv og jævlig. Jeg var også noe sliten og hadde hodepine da jeg startet turen. Campstedet er nær en 6er. Turgjengen 6 som vanlig.

    SvarSlett
  8. Må si du ikke så ut som en happy camper på det siste bilde dær ja. hehe

    SvarSlett
  9. Det trengs i utgangspunktet ikke kvalifikasjoner for å dra på telttur. Det kan likevel være en fordel om man har velfungerende telt og soveløsning, i tillegg til nok næring og evne til å navigere seg hvor man er.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...