lørdag 14. juni 2014

Verdensmesterskapet i Brasil 2014 har braket løs




Torsdags kveld startet åpningskampen i fotball vm mellom Brasil og Kroatia. Som bildet viser over, var Kristian bedre forberedt med mer typisk fotballsnacks enn meg selv, da jeg spiste kiwi fra fat. Fotball vms vakreste øyeblikk  sålangt var kanskje da nasjonalsangen til Brasil ble sunget på stadion, på grunn av antall mennesker som sang og volumet de skapte.

På forhånd av matchen hadde jeg under tvil satset 5 kroner på at Brasil skulle vinne kampen. Dersom jeg hadde rett, ville jeg få en fortjeneste på 2 kroner. Dommer i kampen fremsto som altfor sympatisk med Brasil og kampen burde antageligvis endt uavgjort, selv om det faktiske resultat ble 3-1 til Brasil.

Neste dag var det kamp mellom Mexico og Kamerun. Jeg satset 5 kroner på Mexico 5 minutt før start, da jeg så deres lagoppstilling og formasjon på banen. Formasjonen så nesten ut som en stor sirkel med en mann i midten. I denne kampen var dommeren altfor sympatisk med Kamerun, og Mexico burde antageligvis vunnet 3 - 0. Likevel ble det iallefall 1 - 0 til Mexico.

Kampen mellom Spania og Nederland sto jeg over å satse noe på. Jeg så kun ca 15 minutt på tv, før jeg dro for å delta på tango fredagsmilonga. Jeg fikk med meg også første målet som kom av Spania på staffe. Dette ved å streame kampen på mobil slik den ble sent på nett av nrk mens jeg satt på bussen.

Da jeg var ferdig med tango for kvelden og skulle se resultatet hadde det faktisk blitt  1- 5 til Nederland. Jeg hadde tatt opp kampen på tv før jeg dro, og jeg studerte litt av opptakene i dag. Egentlig vil jeg si at Spania ikke spilte så dårlig da de hadde veldig mye ballbesittelse. Dette selv om Nederland virket svært offensiv i å på en organisert måte forsøkte å gjenvinne ballen.

Det interessante ved kampen var også det at Nederland hadde gått for en slags 3- 5 -2 formasjon. På forrige telt-tur innlegg skrev jeg:

"En person i angrep er kanskje en for lite. Man må kanskje ha to for å skape nok målsjanser. Det er kanskje best å ha minimum 4 på midtbanen, kanskje 5. Men skulle man ha det slik ville det bare være 3 i forsvar, som kanskje er litt lite. "

Kan det tenkes at Louis van Gaal (Nederlands fotballtrener) hadde den beste taktiske planen i situasjonen?

Uansett, selv om Spania tapte kampen kan det godt være at de vinner vm. De blir antageligvis nummer 2 i gruppen. Slik forhånds-tipper jeg Vm finalen:



Det er mulighet for at Spania og Nederland møtes igjen. De må nok isåfall tenke om spillet sitt. Kanskje Martínez  og Fàbregas bør inn sentralt på midtbanen. Mata bør kanskje få lov til å prøve seg som offensiv venstre ving, kanskje til og med offensiv midtbane. Med et eventuelt mer effektivt forsvar i Spania, vil vi kanskje se langskuddscoring av Alonso. Det var i allefall mål av disse jeg fikk da jeg kjørte fotballsimulering i football manager 2014. Også  Costa scoret, men han er visst alt på laget. Men hvem kan ta en person som spiser kiwi til en fotballmatch seriøst? Samtidig vil jeg også fastslå at min low stakes gambling konto fortsatt er i pluss.

5 kommentarer:

  1. Gøy å høre at det går bra med knappegamblingen. Jeg tror nedrerland vinner vm.

    SvarSlett
  2. KronerullarenNils15. juni 2014 kl. 07:53

    Du har kanskje rett i at det kan være en utfordring å stole på en kiwispisende gambler. Like fullt har du så langt ganske bra uttelling i vm. Jeg ser frem til fortsettelsen !

    PS: Jeg trur fortsatt Spania kommer til å vinne VM

    SvarSlett
  3. विश्व कप में यह भी बहुत गहरे सांस्कृतिक और राजनीतिक महत्व के साथ लिखा हुआ है, सिर्फ एक महान वैश्विक खेल के आयोजन नहीं है.

    SvarSlett
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_van_Gaal
    Har kanskje hentet inspirasjon fra bloggen? Jeg tror ikke spania går videre.

    SvarSlett
  5. Å redigere mitt innlegg nå som Spania er ute, ville jeg ansett som juks fra egen side. Jeg trodde jeg kunne forvente skjerping av alle aspekter av det Spanske spillet mot Chile, men det ble det ikke noe av og Spania er nå kun historie i vm 2014 sammenheng. Jeg er likevel i pluss på min betting konto da jeg tippet riktig at Belgia skulle slå Algerie og at Italia skulle slå England.

    Synses forøvrig litt synd på keeperen til Russland som virkelig klønet mot Sør Korea. Hvis Sør Korea scorer i fremtidige kamper må vel det komme av at en av deres spillere hopper inn med rumpa først og scorer med ræva.

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...