torsdag 3. september 2015

Knappeblogger spiller Civilization V Gods and King, Brave New World (del 1)


Jeg tenkte å lage en forutsigbar bloggserie, der hvor jeg forklarer mine vurderinger underveis når jeg spiller Civilization V. En slik blogg serie kan være til nytte for andre som ikke har klart å løse spillet. Dessuten tror jeg at jeg underveis kan klare å forklare hvorfor jeg opplever et slikt spill som et spill med god underholdningsverdi. Spillet ble sist nevnt i bloggen i et innlegg i 2012 (blogglink).

Jeg har først mange sivilisasjoner jeg kan spille for. Jeg har ikke løst spillet under Caterine 2, også kjent som Yekaterina Alexeyevna, Caterine den store, og velger derfor å forsøke å løse spillet under hun.


Spillet begynner med at man blir gitt kontrollen over en nybygger og en soldat. Jeg bruker 1 turn for å bevege min nybygger opp i en fjellside, fordi spillet gir tidlig fordel til fjellbyer fremfor byer på flatt landskap. Jeg bruker min kriger til å utforske nærliggende områder, slik at jeg kan være mer sikker på at min by har blitt plassert i et gunstig område.



Nå som byen Moskva er blitt grunnlagt, må jeg velge hva byen skal produsere. Det første jeg bygger et monument, som vil bidra til å utvide byens gul-svarte grense. Det neste jeg bygger er et hellig sted, som potensielt kan gi meg muligheten til å grunnlegge en religion, senere i spillet.

 Det tredje jeg bygger er et kornlager. Dette fordi at jeg ser muligheten for at bygrensen kan utvide seg til å omfatte hveteressurser i sør, samtidig som kornlageret blir ferdigbygd. Det nærliggende alternativ til dette kunne vært å fortest mulig bygge en arbeider for å bedre nærliggende ressurser, men man må man ofte holde igjen sin kriger i nærområdene for å vokte vedkommende. Jeg prioriterer alltid i starten å utforske nærliggende territorium.


For å kunne et hellig-sted som neste prosjekt var jeg avhengig av at jeg hadde satset på riktig vitenskap for å bygge dette. Denne vitenskapen er kalt keramikk og er nyttig for oppbevaring av mat.


Etter å ha satset på denne vitenskaplige retningen, satser jeg på husdyrhold som neste vitenskaplig retning. Dette er en ren gambling for sivilisasjonen hvis man ikke ser kveg eller sauer i nærheten, for man kan oppdage hester. I denne spillrunden viste det seg å være en unyttig gambling.



Hva det tredje jeg skal satse på er mer usikkert. Egentlig kunne det vært lurt å satse på skriftspråk rett etter å ha oppfunnet keramikk, men siden jeg ser 2 steinbrudd i nærheten kan det være best å satse på gruvedrift og murverk først.



På kulturpolitikk satser jeg ofte på tradisjon som kulturtrekk først.



Min kriger har i mellomtiden bevegd seg østover og jeg har kommet i kontakt med Gajah Mada, som er lederen for den indonesiske sivilisasjon. Jeg har ikke utviklet vitenskap for å utveksle ambassader, men kan tilby han ambassade for 1 gull.


På sin ferd østover har min kriger også oppdaget at bystaten Kuala Lumpur står i fare for å bli angrepet av barbarer.


Jeg lagrer spillet og gir meg på turn 13. Lykkenivået i sivilisasjonen er 4.  Disse turns er gjort på relativt få minutter. Neste episode av serien kommer når jeg bestemmer meg for å spille flere turns.

Ps: På grunn av vedlagte skjermbiler er det best å lese innlegget på teknologisk enhet som er minst 15 tommer laptopskjerm. En ulempe å lese på mobil altså.

2 kommentarer:

  1. Fint at du skriver om Civilization V, jeg har selv tenkt å spille det, og takker for tips.

    SvarSlett
    Svar
    1. Av og til er det kun civ 5, sjakk og unibet tipping jeg spiller.

      Slett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...