tirsdag 22. mars 2016

Knappeblogger forsøker å gjøre ulogisk handletur mindre ulogisk


Kristian fikk behov for å dra til Sverige for å kjøpe snus. Det er den store prisforskjellen (grunnet Norske skatter) som gjør at han kjører til Sverige for å kjøpe dette. Siden Kristian kun kan ta med seg snus for en viss kvote, er det nyttig å ha med seg personer som ikke har interesse av å kjøpe snus, for å fordele kvoten over flere mennesker.


Denne gang kom Nils hjem med blodpudding.



Jeg kom hjem med kun vegan-matvarer. Jeg tenkte at når man først er så ulogisk at man fraktes langt for å kjøpe varer som koster det samme som i Norge, så kunne det være logisk å kjøpe sunn mat. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kun kjøpe 3 grapefrukt (som kan spises hvis både ytre og indre skall fjernes).

Da Nils observerte meg med denne vare, uttalte han følgende ord: "skandale". Jeg fant ut at jeg skulle fylle en hel bærepose. Følgende varer kjøpte jeg

3 grapefrukt (ukjent hvilket opprinnelsesland)
6 sitroner (i nett, opprinnelsesland: Spania)
1 kål (ukjent hvilket opprinnelsesland)
1 hodekål (ukjent hvilket opprinnelsesland)
1 pakke gulrøtter (opprinnelsesland: Sverige)
1 krispi salat (opprinnelsesland: Spania)



For den som har tid og lyst, kunne det kanskje vært interessant å utforske hvor energieffektiv maten er, både i forhold til antall soltimer det tar å dyrke frem maten, og hvor mye energi som gikk med i produksjon og frakt. Har den mest energieffektive tilnærmingen blitt brukt? For eksempel: Er det mer eller mindre energi-kostnadseffektivt å frakte Krispi-salaten fra Spania, enn å for eksempel gro den lokalt i drivhus?


Det meste av kjøreturen gikk med på å lytte til podcast (?) av radioverten Howard Stern. Er denne turen er mer eller mindre ulogisk enn sist? Hva synes bloggleser?


5 kommentarer:

  1. Kul tur! Mannen fikk tak i bra grønnsaker i sverige... komisk

    SvarSlett
  2. Morsomt innlegg, hehe. Da vet du hva du skal kjøpe ham neste gang du er i Sverige... grønnsaker!

    SvarSlett
  3. Så ut som en trivelig tur =)

    SvarSlett
  4. Så ut som en trivelig tur =)

    SvarSlett
  5. Kan nevnes at krille ved å handle 2 batcher med snus sparer ca 10500kr. Vel verdt turen. Noe mer logisk denne gang føler jeg")

    SvarSlett

Hvem kan bli årets kommentator mon tro...